2016. március 20., vasárnap

A tanítási filozófiám és az IKT helye ebben a filozófiában


Ez egy igazán izgalmas kérdés, mert a két szakomból (angol és magyar mint idegen nyelv) adódóan gyakorlatilag bármilyen korosztályt taníthatok, és a tanítás sincs feltétlenül iskolához, illetve országhoz kötve. Amit közös pontként ki tudnék emelni az az, hogy fontosnak tartom szem előtt tartani a diákok érdekeit, és hogy hogyan tudom őket megfelelő módon motiválni és segíteni a nyelvtanulásban. Ezért úgy gondolom, nélkülözhetetlen a rugalmas és nyitott hozzáállás.

Az iskolai tanításra vonatkozóan az a véleményem, hogy a reális cél az, hogy támogassuk a diákokat az önálló nyelvtanulásban, és lehetőség szerint segítsünk megtalálni az ehhez szükséges motivációt – optimális esetben meg is szerettessük vele a nyelvet. Nem feltétlenül azok alatt az évek alatt fogja jól elsajátítani a nyelvet, mialatt tanítjuk, viszont ez az idő kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy felkészítsük a későbbi tanulásra.

Az IKT eszközöket hasznos segítségnek tartom, viszont még sokat kell tanulnom róluk. Úgy látom, egyre több módon segítik az oktatásban való használatukat. Angolból és magyarból például sok kurzuskönyvet digitális kiegészítő anyagokkal látnak el, ami gyakran valóban jó órába is beépíthető elemeket tartalmaz, ráadásul a diákok figyelmét is jobban lekötik a vizuális segédletek.

Az IKT eszközök használatának előnye, hogy megmutatja a diákoknak, hogy a nyelvtanulás a hétköznapi életükbe is beilleszthető dolog, és nem csak a tanórai anyagból áll.  Ezért lehetőleg minél több olyan elemet illesztek a tanításba, ami ismerős számukra, és így össze tudják kötni a kettőt.

Azonban van hátránya is: nem árt, ha van B terv arra az esetre, ha a technika valamiért nem működik, vagy nem úgy működik, ahogyan kéne. Az is előfordul, hogy nincs is rendelkezésre álló technika, így az IKT eszközök használata a tananyagtervezés fázisára korlátozódik – vagy teljesen kiszorul a tanítási folyamatból.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése